torek, 1. avgust 2023

Oni so Uporniki


Minilo je dolgih 15 let, odkar so RBDjevci še zadnjič nastopili pred občinstvom, vendar v očeh milijonov navdušenih oboževalcev, 
ki znajo njihove pesmi na pamet in zbirajo lutke Barbie članic skupine, niso nikoli zares izginili. Z razprodano turnejo po severno- in južnoameriških stadionih in arenah v letošnjem letu je povsem jasno, da priljubljena mehiška pop skupina po razpadu leta 2009 ni nikoli zares zapustila odšla. Besedna zveza "nostalgična turneja" ni najbolj primerna za opis turneje, ki jo bo skupina izvedla v 53 dneh. Ustreznejši izraz, ki najbolje opiše namen RBD s turnejo "Soy Rebelde Tour", bi bil "projekt rekultivacije", ki je tudi na današnjem prenatrpanem trgu zabave v živo ustvaril povpraševanje brez primere.

"Še nikoli nisem videl, da bi se turneja začela s tako hitrostjo in zagnanostjo, saj je dobesedno toliko trgov, ki so ostali nedotaknjeni in neizkoriščeni in za katere upamo, da jih bomo dosegli," je za Pollstar povedal Darryl Eaton, eden od vodij sodobne glasbe v Severni Ameriki pri agenciji Creative Artists Agency. "Trenutno imamo 1,4 milijona prodanih vstopnic, skoraj 200 milijonov dolarjev dobička in nič ne kaže, da bi se povpraševanje zmanjšalo."

Takšna številka bi zlahka presegla prejšnje zaslužke skupine na turnejah, ko je bila na vrhu sveta latino glasbe. Po poročilih Pollstar Boxoffice je skupina RBD s 137 glavnimi nastopi med letoma 2006 in 2008 zaslužila skoraj 75 milijonov dolarjev. Čeprav so prodali več kot 15 milijonov plošč in so bili ena najbolj priljubljenih mehiških zasedb doslej, imajo na ramenih čvrstost, zato želijo svetu in sebi dokazati, da fenomen, ki je bil RBD, ni bil le bliskovit uspeh.

"Želimo ljudem končno pokazati, iz česa smo narejeni, saj ljudje mislijo: 'Oh, ja, RBD je samo navadna pop skupina,'" pravi član skupine Christian Chávez. "Mislim, da imamo tokrat svojo umetniškost in da smo pokazali to našo drugo plat kot producenti, kot avtorji pesmi, kot ustvarjalci. Upal bi si reči, da je to latinska turneja leta 2023."


Skupina se je rodila iz zelo priljubljene telenovele z naslovom "Rebelde" (kar v španščini pomeni "Upornik") o skupini privilegiranih najstnikov v internatu, ki so se zbližali zaradi ljubezni do glasbe. Skupina je služila predvsem kot promocijsko sredstvo za serijo, ki je imela na televiziji daljšo življenjsko dobo kot običajna telenovela. "Rebelde" je bil tak fenomen, da je Televisa, ki je serijo producirala, v letih 2004-2006 podaljšala serijo na tri sezone s kar 440 epizodami.

Gledalci so jo požirali, med njimi tudi člani moje družine. Spomnim se, da je bila moja mlajša sestrična Veronica Areliz obsedena s serijo in glasbo RBD ter se je oblačila v ikonično obleko junakov iz pripravljalnice z razvezano kravato z rdečim trakom.

"Všeč mi je bilo, da si nobeden od njih ni bil podoben," pravi Veronika. "Želeli so biti slišani in drugačni ter se v tej šoli našli prek glasbe."

To je nekoliko banalno, vendar učinkovito, ne le na malih zaslonih, temveč tudi v resničnem svetu, saj resničnost posnema umetnost, ko se pet od šestih članov - Anahí, Dulce María, Maite Perroni, Christopher von Uckermann in Chávez - ponovno združi, da bi se izrazili na način, kot se še nikoli prej niso, prek svoje glasbe, brez okov velikega programa, ki bi narekoval njihovo podobo. Prvotni član RBD Alfonso Herrera, ki je začel uspešno igralsko kariero, se zaradi drugih obveznosti ni odločil za vrnitev, vendar je izrazil podporo svojim nekdanjim kolegom in turneji "Soy Rebelde Tour", ki jo koproducirata Live Nation in butična agencija T6H.

"Včasih smo bili del velikega stroja in mreže, ki je bila Televisa, zdaj pa smo to mi," pravi Chávez. "To so naše sanje, naši upi, naša srca in tako lepo je, da lahko to končno pokažemo, zato smo zelo ponosni."

To so tudi sanje menedžerja Guillerma Rosasa, ki je pred več kot desetletjem spodbujal turneje RBD, preden je postal njihov menedžer. Ko je telenovela postajala vse bolj priljubljena, je Rosas videl, da lahko skupina napolni stadione, in se je obrnil na Televiso, da bi z njimi sklenil partnerstvo. Stranki sta sklenili sporazum, ki je Rosasu omogočil promocijo turnej skupine - in Rosasov prvi koncert je bil velik: 18. marca 2006 v Los Angeles Memorial Coliseumu. Skupina RBD je postavila rekord, saj je bil takrat najbolj obiskan latino koncert v ZDA. 63.101 oboževalec je svojo priljubljeno skupino spremljal v dežju. Koncert je zaslužil 3,15 milijona dolarjev in pomenil prelomnico ne le za RBD, temveč za vso latino glasbo.

"To je v bistvu sprožilo njihovo svetovno turnejo, ko so ugotovili, da je v Ameriki dovolj latino glasbe, da bi lahko napolnili prostor, kot je Kolosej," pravi Rosas, ustanovitelj in izvršni direktor podjetja T6H. "Videl sem, da se je v Ameriki odprl povsem nov trg in da se latinsko glasbo dojema drugače. Od tega trenutka so tudi drugi izvajalci začeli raziskovati zamisel o večjih arenah in stadionih. ... RBD je največji mehiški pop fenomen v zgodovini. O tem ni dvoma."

Skupina in serija sta v mnogih pogledih sprožili kulturni premik v Latinski Ameriki in glasbeni industriji, saj sta pred razmahom pretakanja na star način dosegli občinstvo iz vseh regij, zaradi česar so njuni dosežki za višjega podpredsednika družbe Live Nation za latinskoameriške turneje Hansa Schaferja še toliko bolj impresivni.

"Ne morem si predstavljati ničesar, kar bi imelo tako množičen uspeh v katerem koli drugem jeziku," pravi Schafer. "Ne glede na to, ali je bil vpliv glasbeni ali kulturni, je to njuna zapuščina, ki kaže na to, kako raznolik je naš glasbeni okus. ... To je turneja za mnoge oboževalce, ki skupine niso nikoli videli prvič. Gre za podoživljanje nostalgije, podoživljanje spominov, ki so določali številne naše spomine, ko smo iz šole hiteli domov, da bi v živo ujeli ['Rebelde'], ker je bila predvajana ob določeni uri in si moral biti doma, da si jo videl."

Tudi v času, ko reggaeton in regionalni mehiški glasbeniki prevladujejo v etru in pretočnem predvajanju, je pop občutljivost RBD več kot dobrodošla, saj so nekatere največje svetovne zvezde izrazile svoje občudovanje kultne skupine. Bad Bunny je lani na družbenih omrežjih objavil videoposnetek, na katerem poje uspešnico RBD "Sálvame", ki je seveda postal viralen, in tudi Karol G je priznala, da je oboževalka te skupine, ko je lani poleti na koncertu v Mexico Cityju nastopila v duetu z Anahí.

Agent agencije CAA Rudy Lopez Negrete je bil na tem koncertu in povedal, da je "videl 15-letne otroke, ki so bili tam, da bi videli, kako Karol poje pesem RBD. Mislil sem si: 'O moj bog, tu bo nova generacija. To ne bodo samo stari oboževalci, ampak tudi njihovi otroci in ljudje, ki jih bodo ponovno odkrili. Mislim, da je ta turneja zaradi tega postala tako velika, kot je postala."


Rosas si je zadnja tri leta močno prizadeval, da bi RBD ponovno nastopili v živo, vendar so urniki članov preprečili uresničitev teh sanj. Leta 2022 se je končno vse postavilo na svoje mesto in decembra so na družbenih omrežjih uradno napovedali ponovno združitev RBD, kar je oboževalce spravilo v evforijo. Turneja z naslovom "Soy Rebelde" je bila primerno naslovljena za skupino, ki se je želela upreti izzivom, ki jih je doživljala pod nadzorom televizijske oddaje, hkrati pa proslaviti prelomno obdobje v svojem življenju.

"Ne bom vam lagal, na začetku je bilo težko, saj smo imeli vsi te globoke brazgotine iz preteklosti, vsak od nas," pravi Chávez. "Ko si najstnik in odraščaš na televiziji, kjer te ljudje obsojajo, začneš razmišljati: 'Ja, morda nisem pravi pevec, umetnik ali glasbenik'. Vsi smo šli skozi ta proces metanja starih okostnjakov s poti, da bi omogočili svetlobi, da zasije ... in se očistili. To je čudovit način, da povemo, da imamo radi oboževalce generacije 'Rebelde', da se povežemo s svojimi notranjimi najstniki in s hvaležnostjo sklenemo krog."

Rosas in RBD sta prvič sama sebi producenta, kreativna direktorja in šefa. Ustvarjata nekaj, kar lahko ponosno imenujeta svoje, Rosas pa obljublja edinstven nastop za vsako mesto, katerega bo skupina obiskala.

"To ni le predstava. To je živo gibanje," pravi Rosas. "Začne se v El Pasu [25. avgusta na stadionu Sun Bowl] in ta noč bo zgodovinska sama po sebi. Ljudje bodo doživeli nekaj, kar se bo zgodilo samo tisto noč in se bo razvijalo iz vikenda v vikend. ... Nimamo nobenih omejitev. To je nekaj, kar imamo radi, kar pripoveduje našo zgodbo in kar nam daje smisel."

Osnovna sporočila koncertov in skupine o sprejemanju in skrbi drug za drugega se v 15 letih niso spremenila in Chávez, ki se identificira kot gej, se veseli, da bo to pozitivno misel prenesel na novo generacijo, zlasti na generacijo, ki živi v burnih časih.

"Iskren bom: [moji kolegi iz skupine] smo si popolnoma različni," pravi. "Imamo različne osebnosti in zagovarjamo različne stvari, politiko in prepričanja, vendar se imamo na koncu radi in se spoštujemo. To je tisto, kar želimo sporočiti, saj je svet tako razdeljen. ... Zame, kot pripadnika skupnosti LGBTQ+, gre za podporo trans skupnosti in trans otrokom. Ta skupnost zdaj zelo trpi, zato moramo vso svojo pozornost usmeriti vanje in jim pomagati, saj so naši bratje in sestre. Za boljšo prihodnost moramo držati skupaj."

Z 1,4 milijona prodanih vstopnic je očitno, da je svet pripravljen na to sporočilo in več latino glasbe. RBD ima za seboj štiri razprodane koncerte na stadionu BMO (22 tisoč sedežev) v Los Angelesu in rekordnih šest razprodanih koncertov na stadionu Foro Sol (65 tisoč sedežev) v Mexico Cityju. Prvotni spored 24 koncertov v arenah in na stadionih je bil razprodan v manj kot 24 urah, kar preseneča tudi najbolj izkušene glasbene agente.

"Upamo, da bomo oboževalcem in krajem, kamor nam še ni uspelo priti, sporočili, da nam bo uspelo priti, saj je skupina jasno povedala, da želi videti čim več svojih oboževalcev," pravi Eaton. "Ko vidiš, da je Bad Bunny lani postal največji gostujoči izvajalec v Severni Ameriki, mora to celo ljudi, ki ne poslušajo, ne razumejo ali se ne ukvarjajo z latino glasbo, spodbuditi, da vstanejo in se zavedo, kaj je zdaj mogoče doseči na področju latino glasbe."

Negrete dodaja: "Vrata so se odprla in poti nazaj ni več."

Translation resVšeč mi je bilo, da si nobeden od njih ni bil podoben," pravi Veronika. "Želeli so biti slišani in drugačni ter se v tej šoli našli prek glasbe."niso, prekglasbe, brez okov velikega programa, ki bi narekoval njihovo podobo. Prvotni član RBD Alfonso Herrera, ki je začel uspešno igralsko kariero, se zaradi drugih obveznosti ni odločil za vrnitev, vendar je izrazil podporo svojim nekdanjim kolegom in turneji "Soy Rebelde Tour", ki jo koproducirata Live Nation in butična agencija T